Miranda Devita Kistler
Miranda Devita Kistler werd in 1999 in Zwitserland geboren en is van Zwitserse/Indonesische afkomst. Ze heeft onlangs haar bachelor in fotografie behaald aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Kistler’s artistieke reis is geworteld in de overtuiging dat ware begrip voortkomt uit zintuiglijke en emotionele betrokkenheid. Haar werk, geïnspireerd door ontzag, verkent meer-dan-menselijke landschappen en ecologische perspectieven, met als doel verwondering en ambiguïteit op te roepen. Ze legt de nadruk op vakmanschap en materie, en gebruikt haar vaardigheden om diepgaande verbindingen met de omgeving te bevorderen. Kistler heeft haar werk internationaal tentoongesteld, en haar projecten nemen vaak vorm aan in meeslepende publicaties die visuele en conceptuele elementen combineren.
Voor Best of Graduates 2024 presenteert Miranda *Batu dan Banjir* (of steen en vloed). Kistler’s werk verkent de thema’s van erosie, zowel letterlijk als metaforisch, en legt de onderlinge verbondenheid van de natuur en menselijke ervaringen vast. Door middel van mixed media-installaties, waaronder diverse stenen uit de Rijn en gebreide wandkleden, roept Kistler een gevoel van verwondering en ambiguïteit op, en moedigt ze kijkers aan om over het hoofd geziene details te zien en nieuwe verbindingen met de omgeving te leggen.
In *Batu dan Banjir* plaatst ze archiefbeelden van haar grootmoeder in het overstromingsgevoelige Indonesië naast hedendaagse observaties van de Rijn, van de oorsprong in Zwitserland tot de delta in Nederland. Dit contrast benadrukt de voortdurende transformatie en erosie van stenen en sedimenten, wat de vergankelijkheid en verplaatsing weerspiegelt die inherent zijn aan zowel natuurlijke als menselijke contexten. Het werk bevat twee handgemaakte kunstboeken: *Batu*, een risograaf-gedrukt boek met beelden van de landschappen van de Rijn, en *Banjir*, dat archiefbeelden toont met cellofaaninlegvelletjes van microscopische watermonsters.